מבעד למראה

מעשה קסמים בעיצוב הבית- התאמה ומיקום מראה בחלל

"אספר לך כל מה שאני יודעת על בית המראה. ראשית, יש בו החדר שאת יכולה לראות מבעד למראה- הוא ממש זהה לחדר האורחים שלנו, רק שהדברים עומדים הפוך!…תוכלי לראות רק טיפונת מן הפרוזדור בבית המראה… והוא דומה מאוד לפרוזדור שלנו… רק הוא עלול להיות שונה לגמרי בהמשך, את יודעת".

מתוך הספר "מבעד למראה"/ לואיס קרול

 

לא סתם בחר לואיס קרול, בקלאסיקה "מבעד למראה" (ההמשך ל"אליס בארץ הפלאות") במראה כחפץ המייצג את המעבר לעולם דמיוני קסום, מופלא, "הפוך" ומשוגע. מאז ומעולם היתה המראה אביזר מסעיר דמיון, השתקפות לעצמי, אבל גם לסביבה, דרך לאדם להכיר את עצמו, או אולי מקום לנהל עם עצמו מערכת יחסים מורכבת, להתמקד בבבואה בלבד, או לצלול אל מעמקי הנפש.

גם בעיצוב הבית, למראה חשיבות גדולה:

ראשית, כפריט פונקציונאלי, יש הכרח במראה בחדרים הפרטיים וגם באזורים הכלליים- כי חיי היומיום הם כאלה- תוך כדי התארגנות, או רגע לפני היציאה מהבית… מראה היא מסוג הפריטים שאנו מבינים כמה אנחנו מרבים להשתמש בה בעיקר כשהיא איננה.

כאלמנט עיצובי, שמשפיע על הנראות הכללית של החלל ומושפע ממנה, מראה יכולה להגיע בצורות שונות- כשלכל צורה אפקט עיצובי שונה- מראה מלבנית, אובלית, עגולה או מרובעת, כל אחת מהם מדברת בשפה שונה ותשפיע אחרת על הסביבה. מראה אחת גדולה, או שלל מראות קטנות, מראת גוף או מראה חצויה, תלויה או עומדת על הרצפה. מספר האפשרויות רב יותר משאפשר לדמיין, וגם החומרים העיצוביים בהם היא תחומה וממוסגרת הם עולם בפני עצמו- מוזאיקה או מתכת, עץ  או בכלל ללא מסגרת, והכי הכי בעולם כמובן- המראות של so, מותג הבית שלי, עם הפאטרנים המתחלפים העשירים בטקסטורות וסגנונות עיצוביים, שהם עולם שלם ומסעיר בפני עצמו ואני תמיד שמחה לשלב אותן בעבודותי ללקוחתי האהובים.

אך במקביל לכל אלה, כפי שרומזת אליס בספרו של לואיס קרול, שאת דבריה ציטטתי בפתח הדברים: זה המיקום של המראה בחלל, שמספר את הסיפור המסעיר באמת!  כי מה שמשתקף מהמראה- הוא לא פחות חשוב!

לרוב אנחנו רואים במראה את עצמנו, אך דווקא בזוויות מסוימות, מראות שמותקנות על הקיר משקפות את העיצוב של שאר החדר- השידה שעומדת ממול, המשך המסדרון, או חדר נוסף, נוף הנשקף מהחלון או גוף תאורה מעניין, וכמובן ההשתקפות גם היא משתנה בהתאם למיקום האדם המתבונן.

המראה כפריט עיצובי, מעניקה תחושה של המשכיות ומרחב, מבליטה הצללות או עושר טקסטורלי.

ההשתקפות עצמה תמיד מתלווה למשחקי אור וצל, כשהאור שנכנס לחדר מהשמש, משתנה לפי השעה, ובהתאם לכך משתנות התאורה והצבעוניות.

מראה מאפשרת למקד ולהדגיש אלמנטים עיצוביים נוספים, הקצת שמשתקף במראה, כאילו עושה "זום אין" לפריט נבחר.

ועוד יותר מבזמניו של לואיס קרול, שכתב את הספר מבעד למראה בסוף המאה ה 19, בזמנינו אנו, המראה תופסת מקום יותר ויותר מרכזי, כשהיא הופכת לכוכבת הבמה בתמונות ה"סלפי" ששוטפות את הרשתות החברתיות. בהמשך לכך, חשוב לזכור- שכשמסתכלים במראה חשוב לשים לב לא רק לאיך שאנחנו נראים- אלא גם לאיך שהסביבה שלנו נראית- במובן הממשי והמטאפורי כאחד- כי העולם שמבעד למראה, מושך ומסקרן, אך לפעמים, כפי שתיאר לואיס קרול- קצת מטורף ומתעתע.

אז בואו נמקם את המראה במקום הנכון, ונסתכל על מה שחשוב באמת… לעולם יפה יותר

שלכם,

אורית

צלמים- חיים אפריאט, סיגל בר אל, אריה המר ואורי אקרמן